خانه › انجمن ها › تالار گفتگوی فروشگاه قطعات جک و لیفان › کمک فنر
برچسب ها: کمک فنر
- این موضوع 0 پاسخ، 1 کاربر را دارد و آخرین بار در 11 ماه، 2 هفته پیش بدست
admin بهروزرسانی شده است.
-
نویسندهنوشتهها
-
-
ژوئن 11, 2021 در 4:49 ب.ظ #1958
admin
مدیرکلهر خودرویی باید در مقابل تغییر مسیر حركت در پیچهای جاده، انعطافپذیر بوده و توانایی مواجه با آنها را داشته باشد.
كمك فنرها علاوه بر دفع ضربات و جلوگیری از انحراف خودرو، تواناییهای دیگری نظیر، تنظیم زوایای چرخها در حالت صحیح، ثابت نگهداشتن ارتفاع خودرو در حد معین و استاندارد، حفظ سطح تماس تایرها با سطح جاده را نیز دارا هستند. دفع ضربات این کار با تبدیل انرژی جنبشی حاصل از نوسانات فنر و سیستم تعلیق و تبدیل آن به انرژی گرمایی (حرارتی) در کمک فنر انجام میگردد
زمانی كه باور كردید كمك فنرها در ۲۰٫۰۰۰ كیلومتر پیمایش خودرو حداقل یك میلیون بار حركت عمودی دارند متوجه اهمیت عملكرد صحیح كمك فنرهای خودرو میشوید. این عملكرد ایمنی، راحتی و اطمینان در رانندگی را برای شما به ارمغان میآورد.
رانندگان خودرو به طور كلی اطلاعات كمی درباره كمك فنر و نقش مهم آن در ایمنی خودرو دارند. آنچه كه باید بدانیم نقش كمك فنر به عنوان جزیی از سیستم تعلیق میباشد كه به صورت اتصال قابل ارتجاع (الاستیك) بین چرخ و اتاق خودرو قرار دارد. كمك فنر از بدنه خودرو در برابر تكانها و شوكهای حاصل از حركت خودرو در سطوح ناهموار جادهها محافظت میكند.
وظیفه کمک فنر
عملكرد سیستم تعلیق و كمك فنرها اغلب با هم اشتباه میشوند. كمك فنرها حركت بالا و پایین رفتن سیستم تعلیق و بدنه را برای ایجاد یك حركت یكنواخت تنظیم میكنند. وظیفه اصلی کمک فنر کنترل حرکات فنر و سیستم تعلیق است به طوری كه در کمک فنر پیستونی که به انتهای میله پیستون نصب شده است با بالا و پایین رفتن چرخ در سیلندر حرکت كرده و با عبور دادن روغن از یک طرف پیستون به طرف دیگر آن از طریق مسیرهای تعبیه شده، سرعت حرکت فنر و سیستم تعلیق را کند کرده و نیروی مقاومی در مقابل این حرکت ایجاد میکند. مقدار این نیرو به سرعت حرکت پیستون، اندازه و تعداد سوراخهای آن بستگی دارد.اهداف عمده بهكارگیری کمک فنر در خودرو
كمك فنرها براساس یك روش و قاعده مشخص برای مستهلكنمودن ارتعاشات طراحی شدهاند كه این طراحی همزمان با طراحی خودرو انجام میپذیرد. بهطوركلی دو دلیل اصلی جهت بهكارگیری كمك فنرها در وسایل نقلیه موتوری مطرح است؛ اول ایمنی حرکت که در این حالت تماس چرخ با سطح جاده تامین میشود و دوم راحتی حرکت که در این حالت ارتعاشات بدنه خودرو به حداقل كاهش مییابد.كمك فنرها مصرفکننده انرژی بوده و انرژی جنبشی را تبدیل به انرژی حرارتی میکنند. انرژی اضافی تولید شده در اثر حركت تایر و فنرها بر روی سطح زمین توسط كمك فنر جذب و باعث محدودشدن ارتعاش چرخها میشود. همچنین از انتقال ارتعاشات مخرب به بدنه خودرو جلوگیری كرده و راحتی سرنشینان را تأمین میكنند.
كمك فنرها در ۳ وضعیت زیر مؤثرند
ترمزگیری: در صورتی كه كمك فنرها ضعیف باشند فاصله توقف خودرو در اثر ترمزگیری بیشتر میشود. این فاصله حتی زمانی كه ترمزگیری در جادههای ناهموار باشد افزایش مییابد.پیچهای جاده: در صورتی كه كمك فنرها در شرایط نامطلوبی قرار داشته باشند در هنگام حركت در پیچها، خودرو بیش از حد به زمین نزدیك شده در این حالت سیستم تعلیق كاملا تحت فشار قرار میگیرد. هم چنین قدرت فرمانپذیری خودرو كاهش مییابد.
سایش تایرها: در صورتی كه كمك فنرها در شرایط استاندارد قرار نداشته باشند تایرها تحت فشار بیش از حد قرار میگیرند. در این حالت آج تایرها به مرور از بین رفته و سایش آنها بیشتر میشود. به عبارت دیگر كمك فنرها میتوانند با تنظیم سطح تماس بین تایر و سطح جاده شرایط رانندگی بهتری را فراهم نمایند.
تاثیر عملكرد كمك فنرها بر سایش تایرها و كنترل خودرو
یكی از بخشهایی كه رانندگی با خودرو را لذتبخش مینماید عملكرد صحیح كمكفنرهاست.سایش غیرعادی تایرها و خرابی كمك فنرها بر رفتار و عملكرد خودرو هنگام رانندگی تأثیر بهسزایی دارد.
خرابی كمك فنرها باعث بروز مشكلات زیر میشود:
عدم كنترل مناسب خودرو در پیچهای تند جاده كه منجر به انحراف خودرو از مسیر میشود.
لرزش جلوبندی در جادههایی كه سطوح ناهموار دارند. این لرزش در غربیلك فرمان نیز احساس شده و در هنگام عبور از ناهمواریها، صداهای بلند و غیرعادی نیز شنیده میشود.
شیرجه رفتن خودرو در حین ترمزهای شدید ممكن است به دلیل خرابی كمك فنرها باشد.
جهش چرخها از روی ناهمواریها باعث لغزش و سرخوردن مستمر خودرو میشود.
نتیجه اینكه:
تشخیص مستهلكشدن كمك فنرها برای بسیاری از تعمیركاران غیر قابل لمس و مشكل است. پس بهتر است دقت كنید عمر مفید كمك فنرهای خودرو به اتمام نرسیده باشد. وجود مشکل در حفظ تعادل خودرو و انحراف در پیچها میتواند بر اثر خرابی کمک فنرها باشد.همیشه کمک فنرها را به صورت جفت تعویض نموده و از تعویض تکی آنها خودداری نمایید. در صورتی كه از كمك فنر، روغن نشت كند، بلافاصله باید نسبت به تعویض آنها اقدام كرد.
چرا كه اگر كمك فنرها بیش از حد فرسوده شوند:
در هنگام ترمزگیری مسافت توقف افزایش مییابد.
در هنگام پیچیدن سرعت كاهش مییابد.
عمر تایرها نیز كاهش خواهد یافت.
عیبیابی كمك فنر
بیشتر رانندگان به كمك فنرها – كه یكی از اساسیترین قسمت ایمنی خودرو است- اهمیت چندانی نمیدهند. لذا به منظور ایمنی بیشتر اطلاعات ذیل میتواند درخصوص شناخت وتشخیص خرابیهای کمک فنر، مفید باشد.اگر كمك فنر نشتی دارد حتماً باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.
بالا و پایین رفتن خودرو به خصوص اگر جاده ناهموار باشد و یا اصطلاحاً شیرجه رفتن خودرو در حین ترمزهای شدید، ممكن است به دلیل خرابی كمك فنرها باشد.
اگر در سر پیچ، خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی كه راننده برای كنترل آن دچار مشكل شود، این شرایط ممكن از ناشی از خرابی كمك فنر باشد.
اگر در حین حركت خودرو، چرخها روی جاده با شدت زیادی بالا و پایین بروند، ممكن است از فرسودگی فنرها و كمكها باشد.
اگر خودرو بر روی جاده حالت بیثباتی پیدا كند و منحرف شود، ممكن است از فرسودگی كمك فنرها باشد. این امر ایمنی اتومبیل را به شدت تهدید میكند.
اگر قطعات و لوازم مربوط به نصب كمك فنر تركخوردگی و یا تغییر شكل داشته باشند، در زمان شتابگرفتن، ترمزكردن و یا عبور از ناهمواریهای سطح جاده، باعث ایجاد صدای غیرعادی میشوند. بنابراین هرچه زودتر باید نسبت به تعویض بوشها اقدام شود. در غیر این صورت ایمنی خودرو به شدت كاهش پیدا میكند.
حمل بار اضافی و بیش از حد استاندارد، عامل مهمی در ضعیفشدن كمك فنرها است؛ به خصوص زمانی كه خودرو در ناهمواریهای جاده قرار میگیرد.
تایرهایی كه از یك سمت (لبههای داخل یا خارج) اصطلاحاً ساییده شده باشند، نشانگر عیب در سیستم تعلیق به خصوص دركمك فنرها است كه پس از انجام آزمایشات لازم و حصول اطمینان از خرابی كمك فنرها، نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید.
-
-
نویسندهنوشتهها
- شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.