خانه › انجمن ها › تالار گفتگوی فروشگاه قطعات جک و لیفان › ضدیخ ، ضدجوش ، ضدزنگ
برچسب ها: ضدیخ ، ضدجوش ، ضدزنگ
- این موضوع 0 پاسخ، 1 کاربر را دارد و آخرین بار در 11 ماه، 2 هفته پیش بدست
admin بهروزرسانی شده است.
-
نویسندهنوشتهها
-
-
ژوئن 11, 2021 در 4:46 ب.ظ #1955
admin
مدیرکلاكثر سیستمهای خنككننده خودروها دارای یك سیال هستند كه با گردش در اطراف موتور، بخش اعظم گرمای ایجاد شده را جذب و به بیرون منتقل میسازند. این سیال، مخلوطی از آب و ماده ضدیخ با فرمول شیمیایی خاص است كه علاوه بر پایینآوردن دمای انجماد سیال، موجب افزایش نقطه جوش و نیز جلوگیری از خوردگی و زنگزدگی میشود. لذا برخی از سازندگان، محصول خود را «ضدیخ، ضدجوش، ضدزنگ» مینامند.
خواص مایع سیستم خنككننده موتور
این مایع باید قادر به پایینآوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممكن در فصل زمستان باشد.
از نظر شیمیایی و كاركرد در دمای پایین، پایداری كامل داشته باشد (تجزیه و تهنشین نشود).
از نقطه جوش بالایی برخوردار بوده و در دماهای بالا، تجزیه نشود.
برروی قطعات موتور، لولههای ارتباطی، شیلنگهای رادیاتور و سایر قطعات اثر نامطلوب نداشته باشد.
از خاصیت انتقال حرارت مناسب برخوردار و دارای كمترین اثرات سمی باشد.
آتشزا نبوده و ضریب انبساط پایین داشته باشد.
بیشترین حفاظت را از خوردگی فلزات سیستم خنككننده داشته و بر روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.
نكاتیكه درهنگام استفاده از مایع خنككننده موتور باید به آن توجه داشتعمر مفید مایع خنككننده بستگی به نوع ضد یخ دارد. زمان مناسب تعویض مطابق اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای مشتری خودرو، توصیه میشود.
رنگ ضدیخ با كیفیت آن مرتبط نیست و سازندگان برای مشخصكردن محصـولات خود از رنگهای گوناگونی استفاده مینمایند.
همرنگبودن ضدیخها دلیلی بر كیفیت یكسان آنها نیست، بنابراین از مخلوطكردن آنها باید اجتناب كرد.
در مورد نسبت صحیح رقیقسازی نیز باید به دستورالعمل سازندگان توجه كرد.
اگر غلظت ضدیخ بیش از مقدار توصیه شده باشد، امكان خرابی واترپمپ و افزایش خوردگی وجود دارد. همچنین اگر غلظت ضدیخ كمتر از حد توصیه شده باشد، موجب افزایش نقطه انجماد و یخزدن آن در مجاری سیستم رادیاتور میشود.كیفیت آب استفاده شده در رقیقسازی ضدیخ، مهم است و حتیالمقدور باید از آب با املاح كم استفاده كرد.
ضدیخها معمولا كف تولید نمیكنند. مشاهده كف میتواند بهعلت واردشدن هوا به سیستم خنككننده موتور باشد. در این صورت باید رادیاتور را كاملاً تخلیه كرده و تمامی لولههای رابط، واشرها، بستها و ترموستات را بررسی و نسبت به تعمیر قطعات معیوب اقدام كرد.
پیش از افزودن ضدیخ در سیستم خنككننده باید از سلامت و كارایی قسمتهای مختلف سیستم خنككاری مانند ترموستات، پمپ آب، شیلنگها و درب رادیاتور مطمئن شد. با بازكردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیكی باید تمام مسیر گردش ضدیخ، با آب یا محلولهای ویژه تمیز شود و بدنه بیرونی رادیاتور نیز به وسیله برس پلاستیكی نرم و با محلول آب و صابون شستوشو داده تا عبور هوا از میان پرههای رادیاتور بهتر انجام شود.
با توجه به اینكه این محلولها درجه جوش مایع خنككننده موتور را نیز بالا میبرند، لذا از تخلیه و جایگزینی با آب معمولی در فصول گرم سال، جداً خودداری نمایید.
با توجه به آسیبپذیربودن موتورخودرو نسبت به سرما، پیشنهاد میگردد از مایع خنككننده با كیفیت كه در فروشگاههای مجاز ایـساكو عرضه میشود، استفاده نمایید.
-
-
نویسندهنوشتهها
- شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.