به منظور عملكرد صحیح و افزایش راندمان موتور و نیز ایجاد گرمای مناسب توسط بخاری در فصول سرد، دمای آب موتور باید در حد معینی باشد.

با توجه به شرایط مختلف رانندگی (رانندگی در شرایطی كه موتور تحت بار میباشد مانند سربالایی و یا حركت در سرپائینی) كه باعث میگردد دمای آب موتور تغییر زیاد داشته باشد كه این امر باعث ایجاد صدمه به موتور میگردد. این وسیله به طور خودکار گرمای موتور را در حد معینی حدود ۸۵ الی۹۰ درجه سانتیگراد نگاه میدارد.
نـكات مهم:
از باز نمودن ترموستات در تابستان جدا خودداری نمایید. در صورت عدم وجود ترموستات در مسیر سیستم خنككننده موتور، در زمان تردد در جادههای كوهستانی و شیبدار، دمای موتور افزایش مییابد و در صورت ادامه حركت در مسیر سرپایینی و جادههای مسطح، دمای موتور به سرعت كاهش میباید. این شرایط برای قطعات حساس موتور نظیر سرسیلندر و واشر سرسیلندر بسیار خطرناك و مضر است. در صورت تداوم رانندگی در این شرایط، بروز خسارت در این قطعات اجتنابناپذیر خواهد بود.
در خودروهای جدید كه مجهز به سیستمهای سوخترسانی پیشرفته انژكتوری هستند، ثابتبودن دمای موتور در حد معین، به منظور ایجاد احتراق صحیح سوخت درون موتور، جلوگیری از كاهش توان موتور،كنترل میزان مصرف سوخت و جلوگیری از افزایش آلایندگی گازهای خروجی اگزوز، ضروری است. لذا استفاده از قطعات اصلی و استـاندارد و مورد تایید شركت خودرو ساز جهت اجتناب از تعمیرات احتمالی و عواقب آن، توصیه میشود.